Dag 3

22 juli 2013 - Kathmandu, Nepal

Het besef is er nog niet helemaal dat ik hier ben. Wat een indrukken heb ik vandaag weer gezien en beleefd!

Gisteren hebben we in het hotel gegeten en kregen we rijst met aardappelen, dhalbat en linzensoep. Was erg lekker! Daarna zijn we vrij vroeg gaan slapen (9/10 uur) want we waren allemaal erg moe en het is hier ook gebruikelijk. Om 8 uur mochten we alweer ontbijten en we hadden pannenkoeken! Hmmm mijn lievelingseten dus een goed begin van de dag :) Ik ben alleen niet echt gewend om te ontbijten en al helemaal niet om 8 uur 's ochtends.

Om 9 uur kwam Danesh van de vrijwilligersorganisatie en die heeft ons nog het een en ander uitgelegd. Samen met Anouck en Claire ga ik werken in het weeshuis combineren met werken op een school. Worden wel lange dagen, van 7 tot 7! Daarna hebben we onze eerste taalles gehad. We hebben de basisdingen geleerd zoals je naam zeggen, woonplaats en hoe het met je gaat etc. Mero naam Anouk ho. Mero pura naam Anouk Hoefmans ho. Mero deshko naam Holland ho. Mero ghar Holland maa Gilze maa cha. Malaai ekdam raamro chha. Een hele leuke taal om te leren!

Na de taalles zijn we gaan lunchen in Kathmandu. Hier werden we met een busje heen gebracht en ik zat voorin. Nog steeds indrukwekkend dat verkeer! Het is super druk, elke auto remt en toetert om de 5 seconden en maakt onverwachts bochten. Iedereen steekt ook zomaar over. Het gekke is dat de bestuurders helemaal niet geirriteerd lijken. Daar kunnen Nederlanders nog wat van leren! De lucht hier is wel erg vies, het slaat gelijk op je ogen, keel en mond. Soms ziet de straat ook zwart van alle uitlaatgassen. Ze lopen hier ook veel met mondkapjes, verbaast me niks! Erg apart om mee te maken. Tijdens de lunch kregen we momo's (zie foto). Dit is een populair gerecht hier in Nepal. Het zijn deegballetjes met inhoud, dit keer gehakt. Was erg lekker! De saus die erbij zat was erg pittig terwijl onze Nepalese begeleiders geen saus meer over hadden :)

Na de lunch zijn we eerst naar Boudhanath geweest. Een mooie boeddhistische tempel waar we even rond hebben gelopen. Daarna gingen we verder naar Pashupatinath. Dit is een hindoesistische tempel. Het was hier erg druk aangezien er een festival was. Als resultaat dat wij onze ogen konden uitkijken! Er waren vrouwen in hele kleurrijke sari's en ze waren erg vriendelijk. Ik kan het niet precies beschrijven maar er waren heel veel mensen met heel veel kleurtjes! Ook is dit de plek waar de lijkenverbranding plaats vindt. Lijken worden hier in een doek gewikkeld tussen hout en iets wat leek op stro. Dut gebeurd aan een heilige rivier, de Bagmati. De oudste zoon moet het vuur aansteken en daarna wordt zijn hoofd kaal geschoren. Hij moet daarna 13 dagen witte kleding aan en mag geen contact hebben met andere mensen. Daarna komt een priester en wordt hij gezegend. Best heftig! Na 3/4 uur is het lijk helemaal verbrand. Het is echt raar want er zwemmen gewoon kinderen in dat water. Ik kan het me niet voorstellen, maar voor de mensen hier is het mooi dat het lichaam naar ern heilige plek wordt gebracht en het is een eer als je het vuur aan mag steken, het getuigt van respect.

Nou, een heel verhaal over 1 dag! We gaan nu weer even een rondje lopen, het is hier nu bijna half 6, en rond 7 uur/half 8 gaan we eten. Daarna weer vroeg naar bed. Morgen staan er weer taallessen op het programma en 's middags gaan we naar Bhaktapur.

Namaste!

1. Lise van Beijsterveldt:
    22 juli 2013
    Wauw Anouk zo herkenbaar allemaal! De groetjes aan Gelu danesch en gamber!! Heeel veel plezier!! Genieten ga je zeker doen!
  2. Richard:
    22 juli 2013
    Lijkt me een leuke attractie, het verkeer in Nepal. En het is misschien erg fout om te zeggen (omdat het eigenlijk een treurige gebeurtenis is), maar wat gaaf dat je zo'n ritueel hebt kunnen zien. Net als in de films! Balletjes eten zagen er lekker uit. Gimme mo momo's. Schrijf je het recept op? Kus!
  3. Anny hoefmans:
    22 juli 2013
    Hoi Anouk Wat een indrukken allemaal Wat jij in 1 dag meemaakt doe je normaal een hele week over. Maar wel allemaal uniek en fantastisch. Ook leuk dat wij meteen foto's bij je verhalen zien.
    Die balletjes zien er wel lekker uit moet ik zeggen.
    Die lijkverbranding lijkt me wel eng maar dat is natuurlijk hun manier van afscheid nemen en rouwen. Apart! Veel plezier nog en lang leve fb!! Ik kijk er iedere dag naar uit. Nu kunnen we nog thuis kijken en straks, op vakantie, op de tablet. Dan zijn alleen de lettertjes wat kleiner xxxxxx
  4. Jezus:
    22 juli 2013
    Hoi zusje! Klinkt heel leuk en interessant allemaal! Die balletjes zien er lekker uit, lijkt een beetje op tortellini! Veel plezier nog en ik ben benieuwd naar de verhalen over het weeshuis en de school! X
  5. Janneke:
    22 juli 2013
    hee schattie wat gaaf daar joh! je schrijft wel op een hele leuke manier:) we kunnen hier goed meeleven haha! geniet van alle indrukken, ik vind het echt dapper van je! dikke kus xx
  6. Ella:
    23 juli 2013
    Lieve Anouke

Ik heb je verhaal wel 3 x gelezen.
    Wat een belevenissen. Een beeld erbij en je voelt van binnen van alles. Prachtig hoe je alles zo mooi beschrijft. Het is intens en echt. Mooie dingen maar ook dingen die wij niet begrijpen. Het verkeer ,eten ,de taal de verbranding ( das heftig )
    En nu ga je in een weeshuis werken met kinderen. Dat vindt ik helemaal bij je
    passen. Ik ben nu al weer zo benieuwd na je 4 de dag. Ik hoop dat je goed slaapt met al die indrukken. Droom maar over Richard hahi.
    Liefs weer schoonma Ella xxxx