Dag 19 en 20

9 augustus 2013 - Kathmandu, Nepal

Wauw, wat een dag gisteren! Na het ontbijt gingen we gelijk olifantje rijden. Op de rug van de olifanten staat een vierkant bakje waar je met z'n vieren in kunt. Ongeveer een uurtje zijn we op de rug van de olifant door de jungle gelopen. Heel gaaf om mee te maken! We hebben vijf neushoorns gezien (waarvan 1 baby neushoorntje!), krokodillen, herten, pauwen, een pelikaan, zwijntjes en verschillende soorten vlinders en vogels. Vooral de neushoorns vond ik erg bijzonder om te zien. Toch was deze rit ook weer met een dubbel gevoel, de olifanten worden namelijk tijdens de rit geslagen met stokken. Onze 'chauffeur' was wel lief voor het beest, maar van de anderen hoorden we dat er ook stokken werden gebruikt waar een haak aan zat die in de huid wordt gezet. Ook waren er in de jungle ook vaak kreten te horen van olifanten die dus gepijnigd werden. Ondanks dat wel kunnen genieten van de mooie jungle en de wilde dieren, maar of ik het nog een keer zou doen weet ik niet.

Na de olifantenrit gingen we naar de olifantenbadplaats. Na de rit, wat voor de olifanten werken is, mogen ze zich lekker douchen en uitrusten in het water. Dit was echt het mooiste moment van de dag, en samen met het paragliden misschien wel van de hele vakantie. Samen met Milou en Anita klommen we een voor een op de rug van het beest. Ik zat vooraan en heb volop genoten van de olifantendouche. Ook was het leuk om op de olifant te zitten zonder bakje, maar gewoon op zijn blote rug. De olifant sloeg de hele tijd met zijn slurf naar achteren waardoor wij drijfnat werden. Veel gelachen en dit was echt een moment dat ik niet zal vergeten.

Na de lunch hadden we een paar uur niks, omdat het in Chitwan dan gewoon te warm is voor activiteiten. Aan het einde van de middag zijn we in een uitgeholde boomstam gaan varen over de krokodillenrivier. We kwamen maar een paar meter boven het water uit dus dat was nogal een beleving! We hebben een aantal krokodillen gespot en daarna was het tijd voor de junglewalk. Een uurtje door de jungle gelopen en verschillende planten gezien, vogels en tijgervoetafdrukken. Na de junglewalk gingen we naar het Elephant Breeding Centre. Ook hier weer gemengde gevoelens bij, dat zullen jullie inmiddels wel gewend zijn, maar vooral omdat de voorpoten van de olifanten aan elkaar zijn vastgebonden waardoor ze eigenlijk geen kant op kunnen.

We hadden geen avondprogramma dus ik was even met Milou nog wat souvenirtjes gaan inslaan. Daarna hebben we met een aantal meiden nog wat gedronken omdat het de laatste avond was van Renske en Annemijn, want zij blijven nog een week langer.

Vanochtend zijn we om 9 uur vertrokken vanuit Chitwan naar Kathmandu. Na een reis van bijna 8 uur zijn we aangekomen in Thamel. Hier gaan we onze laatste avond besteden. Het plan is om dadelijk weer te gaan eten bij OR2K (met dat heerlijke toetje) als er plek is. Morgen worden we om 1 uur opgehaald en naar het vliegveld gebracht. Om half 5 vliegen we dan naar India, waar we om 6 uur aankomen. Helaas vliegen we dan pas om 03:20 naar Nederland, wat dus betekent dat we bijna 10 uur moeten wachten op het vliegveld in India. Maar dat is een zorg voor morgen, we gaan nu lekker met z'n allen uit eten en genieten van onze allerlaatste avond in Nepal.

1. Lindy:
    9 augustus 2013
    Wat gaaf met al die dieren in de jungle! En die olifanten!! Zo leuk!
    Je hebt echt super veel meegemaakt joh! Maar de rest mag je straks in real life aan ons vertellen :D veel plezier nog je laatste dag en alvast een hele goede vlucht terug! Tot snel meissie, dikke knuffel!
  2. Richard:
    9 augustus 2013
    Wat ben je toch ook een lieverd he. Zo begaan. Fijn dat het zo'n fantastische ervaring voor je is geweest! Succes met de terugreis, en ik zie je zondag! Kus x
  3. Jac Hoefmans:
    9 augustus 2013
    Geweldige ervaringen, leuke foto met de olifantendouche. Fijne en veilige terugreis. We halen je zondag op dus tot dan.
    Veel plezier nog
  4. Ella:
    Lieve Anouk.

Het zijn prachtige verhalen geworden.
    Elke dag was anders en zo bijzonder.
    Bedankt dat je iedereen in jou vreugde en ervaringen heb laten mee genieten.
    Ik zal het missen. De ervaring met de olifanten is wel heel appart. Wie kan nou zeggen dat je een olifanten douche ooit hebt gehad. Jammer van de pijn dat deze dieren moeten meemaken. Dat raakt je diep dit gebeuren.
    Verder hoop ik dat je je toetje nog lekker kan eten. En een veilige terug reis weer na je ouders , zus ,broer , Richard natuurlijk. Al je vriendinnen en vrienden. Ik hoop je te zien samen met richard ! ( eten ) als je wat tot rust bent gekomen.
    Heel veel liefs en knuffels je schoonma
    Xxx
  5. Anny hoefmans:
    9 augustus 2013
    Wat een verhaal toch weer. Ik ben aan het werk en mag eigenlijk niet zelf op mijn hotmail maar ik was weer zo benieuwd naar je verhaal dat ik het toch heb gedaan!
    Je hebt echt een heleboel meegemaakt en ik vond het heel fijn dat je ons zo liet meegenieten. Een fijn terugreis en tot zondag xxxx